fredag 23. september 2011

Besøk av min kjære hermanita, Evelyn!

DSC01425

For ca en uke siden kom det ei guayaquileña på besøk, ei som laget litt ekstra liv i heimen, nemlig min kjære amiga og søster Evelyn. Hun er søstra til Kathy, som skal gifte seg med Odd Magnus, storebroren min. Derfor er vi snart i familie og kaller hverandre for hermanaser (søstre). Hun kom torsdagskveld med buss fra storkystbyen Guayaquil, som ligger ca 4 timers busstur fra Cañar hvor vi bor. Hun merket både høyden på 3000 moh og kulden godt når vi møtte henne i Tambo, en liten by som ligger ca 10 min fra oss. Det første vi satte henne til å gjøre når vi kom hjem var å lage mat. På menyen stod det "Seco de pollo", som er en typisk ecuadoriansk rett. Vi hjalp henne å lage maten altså!! Bortsett fra at risen ble litt svidd, var det et fantastisk måltid. Vi hadde også besøk av våre kjære naboer Jorge og Ricardo.

IMG_6459IMG_6494

Ann Kristin hadde bakt en helt himmelsk banankake før på dagen som ble dagens dessert, servert med oreois, karamellsaus og hvit sjokoladesaus. NAM!!! Vi fikk også besøk av tante og onkelen som lette etter sine nevøer. De sa ikke nei takk til en liten smaksprøve, og sa at de gjerne ville komme en annen gang å smake. De fåreslo at vi kunne starte vårt eget kakebakeri og tjene stort på kakene.

DSC01162

DSC01161

IMG_6505

Siden Evelyn er vant til å ha det godt å varmt om natten i kystbyen, rigget jeg og hun til madrassene i stua og sov der. Med vedovn, dyner og tepper ble det Guayaquiltemperatur, god og varmt.

DSC01170

DSC01167

På fredagen ble hun med på skolen. Jeg hadde ikke time før i tredje time, så før det satt vi ute i kulden og tok bilder av blant annet de søte små indianerbarna.

DSC01174DSC01180

DSC01209

DSC01194

Hun var også min hjelpelærer i engelsktimen med de minste barna. Det gikk i sang, farger og å prøve å lære de "My name is…"

DSC01195

På kvelden stod det taco på menyen, med tacokrydder fra Norge, etterfulgt av filmkveld! Er det noen som lever seg inn i filmer, så er det hermanita Evelyn, med både hyling, skriking og latter.

IMG_4434IMG_4436

Det gikk i mye god mat den helgen, det beste vi spiste var på lørdagskveld. Da stod det pollo con cola på menyen. Kylling med cola. Jeg har oppskriften, så hvis noen har lyst å prøve er det bare å komme på besøk til Bergen i februar! Anbefales!

Chicas locas:

IMG_4471

IMG_4464

Evelyn er ei helt fantastisk jente som jeg har blitt veldig glad i og som jeg har det veldig gøy sammen med. Hun kan det å erte, og hun sier at jeg også kan det, at jeg er en Venås og at jeg ligner på mine brødre. Skjønner ikke hva hun mener med det!!! Hehe… Tror nok de er verre enn meg, eller hva, Odd og Nils?

IMG_4461

Det var ihvertfall kjempekoselig å ha besøk av henne, vår lille turist som for første gang var her i Cañar, og det merket vi på alle bildene hun skulle ta av hver minste blomst og av det fantastiske fjellandskapet her oppe.

DSC01226

DSC01256

Bienvenida a Cañar de nuevo, hermana Bling Bling, Evelyn! God jul! ( Av noen norske ord hun kunne, var dette to av de, noe hun sa før vi skulle sove)

DSC01433

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar